VVE's hebben weinig animo om te vergroenen

Appartementbezitters hebben meestal te maken met een Vereniging van Eigenaren (VvE). Deze is over het algemeen verantwoordelijk voor onderhoud en reparatie van het gebouw, minus de binnenkant van de eigen woning. Maar hoe zit het met verduurzaming?

VvE-taken

De vereniging zorgt voor de gemeenschappelijke ruimtes en het buitenwerk. Schilderwerk, deuren, ramen, onderhoud en renovatie, het zijn zomaar wat taken van een VvE. Natuurlijk zitten hier grote verschillen in per VvE, want niet elk gebouw beschikt immers over een lift die onderhoud nodig heeft.

Wettelijke verplichting

Die VvE moet, om alle zaken te kunnen bekostigen, beschikken over een potje geld. Dat wordt opgehoest door alle bewoners van het complex. En omdat het doneren niet altijd even gemakkelijk gaat is, is bijdragen aan een VvE sinds kort een wettelijke verplichting. 

Verduurzaming?

Maar doet die VvE dan ook wat jij als bewoner wilt. De normale onderhouds- en renovatiewerken zullen inderdaad worden uitgevoerd. Maar hoe zit het met verduurzaming? Dat blijkt aardig tegen te vallen. Volgens de Vereniging Eigen Huis (VEH) is het animo onder VvE's om te vergroenen erg laag. Uit onderzoek van de VEH, uitgevoerd onder meer dan duizend appartementseigenaren, blijkt dat maar vier procent van de VvE's op dit moment daadwerkelijk bezig is om het complex energiezuinig en uiteindelijk aardgasvrij te maken. Ongeveer een derde oriënteert zich hierop.

Roet

Dit terwijl uit hetzelfde onderzoek blijkt dat zestig procent van de bewoners van appartementen van na 1960 die verduurzaming wel degelijk belangrijk vindt. Onduidelijk overheidsbeleid, grote investeringen en complexe financiering en besluitvorming zijn de belangrijkste roet-in-het-eten-gooiers. Volgens de VEH heeft een verduurzamingoperatie alleen kans van slagen als de investeringskosten niet hoger uitvallen dan de uiteindelijke besparing op de energierekening. De VEH pleit daarom voor duidelijker overheidsbeleid en meer kennis voor VvE's om het tij kunnen keren. 

Mikki Weesenaar
9

Ik ben altijd zeer vriendelijk en snel geholpen door de makelaar. Zij had verstand van de woning en hielp mij op een hele eerlijke en meedenkende manier. Het feit dat een makelaar tegen een klant zegt; 'heel eerlijk gezegd denk ik dat dit niet iets voor jou is', dan heb ik meteen het gevoel dat de (verkopende, in dit geval) makelaar niet uit is op het heel graag willen verkopen van een woning, maar de klant het gevoel geven dat hij of zij geholpen gaat worden aan een woning naar zijn of haar smaak. Als ik het met vrienden over 'mijn makelaar' heb, dan moet ik mijzelf eigenlijk corrigeren omdat het de 'verkopende makelaar' is en niet 'mijn aankoop makelaar'. Ik ben zeer tevreden en zou de volgende keer zeker weer zaken doen met Hans Janssen, voor zowel koop als verkoop.

Mevr. van Rijsbergen
8

Prima service, snelle acties goede communicatie en snel schakelen. Zeker aan te bevelen Stijn Kreeftenberg

Mevr A.E.J. Rademakers, Dhr Lentjes
9

Wij zijn in eerste instantie voor een andere woning gegaan om te bezichtigen. Maar tijdens deze bezichtiging attendeerde caroline ((de Jong) als ik dat goed heb) ons op een dezelfde woning die nog niet op internet stond. Voor ons gevoel had ze onze wensen (voor de plannen die wij hadden met een woning,gezien de omstandigheden) direct omgezet in daden. Dit is dan net dat beetje extra (hart voor je werk). Kortom een fijne omgang en goed gevoel. Geen poes pas gewoon op de man af, duidelijk!

Lees meer
Terug
Recent bekeken